Kirjaudu

Toimitusjohtajan katsaus: Kuutio täytti odotukset

Julkaistu:

Suomen Puukauppa Oy:n toimitusjohtajan Aku Mäkelän katsaus Kuution vuodesta 2017.

Maailman ensimmäinen puukaupan digitaalinen markkinapaikka Kuutio avattiin käyttäjille toukokuussa 2017. Vuosi oli muutenkin merkittävä, kun metsäteollisuuden investoinneissa ja puunmyynnissä yllettiin ennätyksiin. Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi, 1,2 miljardin euron biotuotetehdas käynnistyi Äänekoskella, ja yksityismetsistä ostettiin puuta 17 prosenttia kymmenen vuoden keskiarvoa enemmän.

Kuution tavoitteena on tehdä puukaupasta helppoa, saada puu liikkeelle osana kansallista metsästrategiaa ja vastata näin uusien investointien tuomaan kysyntään. Kuutio parantaa puumarkkinoiden toimivuutta ja metsätalouden kilpailukykyä. Keskeinen tavoite on uudistaa ja rationalisoida puunhankintaa, mistä hyötyvät kaikki. Digitaalinen loikka on otettu, eikä kynä ja paperi -aikakauteen ole puukaupassa paluuta.

Kuution kautta tehtyjen tarjousten ja puukauppojen määrä nousi muutamassa kuukaudessa miljooniin kuutioihin. Se on paljon, kun muistaa, että Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat koko viime vuonna yksityismetsistä puuta 35,2 miljoonaa kuutiota.

Kuutio on suunniteltu ennen kaikkea metsänomistajien, metsänhoitoyhdistysten ja kaikkien puunostajatahojen sekä metsäalan ammattilaisten tarpeisiin. Tässä yhteydessä kiitän kaikkia Kuution kehitystyössä mukana olleita tahoja siitä valtavan suuresta ja arvokkaasta panoksesta, jonka jokainen on omalla osallistumisellaan antanut. Yhteistyö kantaa tästä pitkälle tulevaisuuteen, kun Kuutioon tuodaan uusia palveluita ja ominaisuuksia.

Metsänomistajalle Kuutio on alkuvaiheessa tarjonnut kaksi pääväylää. Kokeneet metsänomistajat ovat voineet jättää helposti tarjouspyynnön omasta leimikostaan, hieman epävarmemmat ovat saaneet Kuution kautta yhteyden metsäalan asiantuntijaan, joka on auttanut puukaupan toteuttamisessa. Yksityisten metsänomistajien ohella Kuutiota käyttää suurin osa metsänhoitoyhdistyksistä, jotka tekevät valtakirjakauppoja ja tarjoavat muita asiantuntijapalveluja. Sekin on Kuution kautta helppoa.

Kuution kehitystyö on kestänyt useamman vuoden, ja palvelua viedään koko ajan eteenpäin käyttäjiltä saadun palautteen perusteella. Kuutio on luonut rajapinnat kaikille alan toimijoille, jotta palvelun käyttöönotto olisi mahdollisimman sujuvaa.
Kehitämme Kuutiota jatkuvasti laadukkaasti ja kustannustehokkaasti, jotta siitä tulee todellinen metsäalan digitaalinen kohtaamispaikka. Tähänastinen kehitys rohkaisee katsomaan luottavasti tulevaisuuteen, sillä Kuution taustalla toimiva Suomen Puukauppa Oy on saavuttanut ja osin ylittänyt taloudelliset tavoitteensa.

Suurin panostus on tähän mennessä tehty puukauppaprosessin sujuvoittamiseen. Jatkossa tuomme Kuutioon uusia käyttöyhteyspalveluja, joiden avulla Kuution käyttö metsävarallisuuden hoidossa on entistä kattavampaa. Sen vuoksi tehostamme markkinointiamme, jossa ansaitun ja kustannustehokkaan medianäkyvyyden rinnalla otamme käyttöön maksullista mainontaa.

Kuutio on lunastanut paikkansa koko metsäalaa ja Suomen kansantaloutta tukevana digiajan markkinapaikkana, jonka merkitys kasvaa biotalouteen tehtävien investointien tahdissa.

Aku Mäkelä
toimitusjohtaja
Suomen Puukauppa Oy

Juttu on alunperin julkaistu Kuution vuosikirjassa 2017. 
Lue vuosikirjaa