"Kuutio on aidosti helppo työkalu metsänomistajille ja puunostajille. Auto- ja asuntokaupassa verkkopalvelut ovat olleet arkipäivää jo pitkään, joten on hienoa, että metsäala on saatu vihdoin mukaan."
Puukaupassa rikottiin viime vuonna ennätyksiä, kun teollisuuden ostot yksityismetsistä nousivat 17 prosenttia kymmenen viime vuoden keskiarvoa korkeammalle. Kauppa kävi vilkkaasti, vaikka korjuuolosuhteet eivät loppuvuonna olleet parhaat mahdolliset. Yksi puukauppaa vauhdittanut uudistus oli toukokuussa avattu digitaalinen markkinapaikka Kuutio.
Puunostajista yli 95 prosenttia on rekisteröitynyt Kuution käyttäjiksi. Ensimmäisen puolen vuoden aikana ostajat saivat tarjouspyyntöjä yli viiden miljoonan kuution edestä. Versowood on Suomen suurin yksityinen sahatavaran tuottaja ja jalostaja, joka käyttää aktiivisesti Kuutiota. Yhtiön metsäpäällikkö Jussi Torpo on tyytyväinen digitalisaation etenemiseen myös metsätaloudessa.
"Kuutio on aidosti helppo työkalu metsänomistajille ja puunostajille. Auto- ja asuntokaupassa verkkopalvelut ovat olleet arkipäivää jo pitkään, joten on hienoa, että metsäala on saatu vihdoin mukaan", Jussi Torpo sanoo.
Versowood on Suomen suurin yksityinen puunjalostuskonserni, joka hankkii vuosittain noin 3,5 miljoonaa kuutiota puuta yhtiön sahoille ja pylvästuotantoon. Versowoodin liikevaihto on noin 360 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää noin 750 henkilöä. Suomalaisista metsistä hankittavan tukkipuun Versowood jalostaa sahatavaraksi ja sen jatkojalosteiksi sekä metsäenergiaksi. Yhtiö tuottaa vuosittain noin 1,35 miljoonaa kuutiota sahatavaraa kotimaan markkinoille ja vientiin.
"Kuutio parantaa markkinoiden toimintaa ja me pystymme samalla tehostamaan omaa puunhankintaamme. Puulle saadaan oikea hinta ja metsänomistajan tarpeet eri puulajien osalta voidaan ottaa paremmin huomioon", metsäpäällikkö Jussi Torpo kertoo Kuution käyttökokemuksista.
Suomessa puun kysyntä kasvaa uusien investointien mukana, mikä tarkoittaa, että yhä suurempi osa metsänomistajista on saatava aktivoitumaan.
"Uskon, että Kuutio saa uudet ja toisaalta passiiviset metsänomistajat heräämään ja ymmärtämään metsänsä taloudellisen arvon ja oman merkityksensä metsätalouden ja koko suomalaisen hyvinvoinnin ketjussa. Olemme itse hyötyneet Kuutiosta, tehneet kauppoja ja saaneet uusia asiakkaita. Hyviä kokemuksia on kertynyt myös myyjäpuolelle, mikä rohkaisee metsänomistajia ottamaan täyden hyödyn irti Kuution tarjoamista mahdollisuuksista", Torpo vakuuttaa.
"Metsäala on edennyt tähän asti turhan hitaasti ja varovaisesti uuden tekniikan ja kauppatapojen omaksumisessa. Nyt elämme puukaupassa ja digitaalisissa palveluissa historiallista taitekohtaa. Kuutio tuo uuden ja tehokkaan vaihtoehdon puukauppojen tekemiseen perinteisten kauppatapojen rinnalle."